역동적인 세계는 하나님 작품(다이내믹 월드는 필연의 세계/이동영 박사)
“네가 하늘의 궤도를 아느냐 하늘이 그 법칙을 땅에 베풀게 하겠느냐?” (욥 38:33).
서론)
우주는 만물이 거하는 집이다. 우리가 상상할 수 없는 스케일이다. 이 같은 우주가 의도적으로 지어진 것일까? 아니면 저절로 생긴 것일까? 우리가 아는 한 이 우주는 엄격히 조율되어 있고 제어되고 있다. 이 같은 사실은 오늘날 과학적인 발견과 실제 경험을 통해서 직접 확인할 수 있다.
본론)
가)놀랍게도 우주에 존재하는 모든 것은 움직인다.
우리 눈에 아무리 견고하게 고정된 것으로 보이는 그 어떤 것도 실제로 측정해 보면 그 움직임을 알 수 있다. 움직임의 정도는 차이가 있지만 어떤 것도 예외가 없다. 우주 만물은 각기 다르게 부여된 고유한 운동을 한다. 그러니까 이 우주는 소위 운동 에너지라고 부르는 에너지로 가득 차 있다. 왜 모든 것들이 움직이고 있을까?
예를 들면, 지구는 매일 스스로 360도를 돌면서 태양을 공전한다. 지구의 위성인 달은 우리에게 늘 한쪽 면만을 보여주며 매월 한 바퀴씩 지구를 돈다. 동시에 달은 지구와 함께 태양의 궤도를 달린다. 지구와 달이 함께 태양의 궤도를 달리는 원주 속도가 초당 30km이다. 그러니까 지구는 총알보다 엄청나게 더 빠르게 달려서 365일 만에 제자리로 돌아오는 정해진 운동을 한다.(총알의 속도=1초에 400미터 정도,즉 0.4km, 총알의 75배! 와우!)
또한 태양계를 구성하는 8개의 행성과 각 행성의 위성들은 모두 독특한 속도와 정해진 방향으로 움직이고 있다. 이들은 이 우주 공간을 질주하는 운동을 잠시도 멈추지 않는다.
뒤에서 자세히 다루겠지만, 오늘날 과학자들은 태양계가 속해 있는 밀키웨이 은하 또한 우주 공간을 선회하며, 각 은하 내에 존재하는 수 없이 많은 별도 탄알보다도 무섭게도 더 빠른 속도로 달리고 있는 것으로 발견했다. 모두 잠시도 쉼이 없는 움직임이다.
한편 물질의 내부 세계는 어떤가? 물질의 내부도 크게 다르지 않다. 첨단 고에너지 입자 물리 의 실험으로부터 밝혀지고 있는 서로 다른 많은 종류의 미립자들과 그들의 기묘한 특성은 역동적인 세계임을 보여준다. 잘 알려진 표준입자 모형에서 전자들은 중심에 있는 핵을 선회하 고 전자와 전자는 빛의 속도로 이동하며 에너지를 전달한다. 여기서 빛 또한 공간을 이동하는 전자기파 에너지이다. 이렇게 물질의 내부도 운동에너지로 가득 차 있다. 한 마디로 물질들의 내부도 역시 다이내믹 월드이다!
나)그럼 왜 모든 것이 움직일까?
운동에 관한 연구는 갈릴레오(1564-1642)로부터 시작되었다고 할 수 있다. 그는 속도와 가속도(속도 변화율)에 대한 개념을 수학적으로 잘 설명하였고 낙하하는 물체들을 실험하여 그 사실들을 확인하였다. 또한 그는 태양계 행성들의 궤도 운동을 정확하게 이해하였다. 당시 천동설과 고정된 지구를 믿고 가르쳤던 교회의 권위로부터 그가 큰 저항에 직면하였었다는 기록을 볼 수 있는데, 종종 이 이야기는 교회가 과학에 대하여 적대하고 박해했다고 알려졌다. 이는 오해였고 실제로 그가 도전했던 것은 당시 과학에 대한 잘못된 입장이었지 교회가 아니 었다. 그의 노력은 당대의 선입견을 깨고 역동적인 세계를 자유롭게 탐구하는 것이었다.
동역학, 즉 다이내믹(dynamics)에 가장 큰 공헌자라면 누구보다도 뉴턴(1642-1727)이다. 그가 45세에 출간한 “원리(Principia)”에는 3가지의 운동에 관한 법칙을 자세히 소개하고 있다.
첫째는 관성의 법칙이다. 이는 우주에 존재하는 만물이 모두 변화를 거부한다는 법칙이다. 즉 정지 상태에 있는 것은 정지 상태 그대로 있으려 하고, 움직이고 있는 것은 그 움직임 상태를 계속 유지하려는 특성이 있다. 그래서 정지해 있던 버스가 급히 출발하면 승객들은 뒤로 넘어 지고 또 달리던 차가 급히 정지하게 되면 승객들은 앞으로 쓰러지게 된다. 그 때문에 달리는 자동차를 급히 정지하려고 해도 멈출 수 없어서 결국 충돌 사고가 발생하게 되는 것이다. 이는 모두가 변화에 저항하기 때문이다. 이게 소위 관성의 법칙이다.
둘째는 가속도의 법칙이다. 어떤 물체에 힘(F)을 가하면 속도의 변화가 생긴다. 너무 당연하다. 그런데 속도의 변화(가속도)를 겪게 될 때 그 물체에 가해진 힘은 그 물체의 질량(m)과 가속도(a)를 곱한 것과 같다. (F= ma) 우리는 이 법칙에 따라서 모든 물체에 대하여 운동방정식을 세울 수 있다. 그리고 이 방정식들을 풀고 그 결과로 물체의 움직임까지 정확히 추적할 수 있다.
셋째는 작용과 반작용의 법칙이다. 두 물체가 상호 작용할 때, 두 물체는 서로 다른 방향으로 같은 크기의 힘을 겪게 된다. 즉 하나의 물체에 힘을 가하면 또 다른 물체에는 반대 방향으로 같은 크기의 반력이 생긴다. 예로 야구 경기에서 배트와 볼이 맞는 순간에 배트와 볼이 서로 같은 충격을 겪게 된다. 우주로 발사되는 로켓이 추진되는 것도 이 법칙 때문이다. 그러므로 우주의 모든 동작(움직임)에는 반드시 동등하고 반대되는 반응이 있다.
다)만물이 법칙대로 움직인다! Everything Moves According to the Laws!
어쩌면 이 세 가지 운동의 법칙들은 너무 이해하기도 쉽고 당연한 이야기이기도 하다. 이 원리들은 오늘날 각종 인공위성과 비행기 및 자동차를 비롯하여 모든 기계를 설계하는데 필수로 사용되는 역학 법칙이다. 이 법칙들은 우리의 일상의 활동뿐만 아니라 거시적인
우주의 행성들과 위성에 이르기까지 정확하게 적용된다.
필자 이동영 박사는 역학 중에서 다물체 동역학을 전공하고 30여 년 동안, 뉴턴의 법칙을 적용하여 여러 연구 프로젝트를 수행해 왔다. 비행기나 인공위성, 우주 차량(Space vehicles)이나 지상 차량(Ground vehicles) 뿐만 아니라 움직이는 기계를 설계할 때, 이 운동의 법칙들을 사용하 여 방정식들을 세운다. 그리고 그 방정식들을 고속 컴퓨터로 풀어내고 그 결과로 직접 제품의 동적인 거동(움직임)을 살펴보게 된다. 그리고 그 결과를 분석하고 평가하며 설계를 개선해 간다. 오늘날, 이 법칙의 적용 없이는 최상의 설계를 생각할 수 없다.
앞에서 운동의 법칙과 그 적용을 소개한 것은 여기서 복잡한 역학을 다루려는 게 아니다. 다만 분명한 점은 물질계의 움직임은 운동의 법칙으로 명확히 표현할 수 있고, 또 설명할 수 있음을 보이고자 한 것이었다. 이 운동의 법칙을 적용하는데 어떤 가설이나 추가 이론이 필요 없다. 그래서 이 운동의 법칙을 원인과 그 결과로 설명되는 인과법칙이라고 하는 것이다. 그러므로 만물의 움직임(운동)에 관한 한 이 우주에는 우연이 있을 수 없다. 원인이 없는 움직임을 상상할 수 없기 때문이다. 돌고 있는 팽이를 보면서 누가 스스로 우연히 돌고 있다고 말하겠는가? 따라서 논리적으로 이 역동적인 세계는 필연의 결과(창조자의 존재하심과 일하심)라고 인정할 수밖에 없다.
운동의 법칙은 인과(원인과 결과)의 법칙! Law of Motion is the Law of Causality!
뉴턴은 특별히 다이나믹한 피조계에 대하여 깊은 통찰력을 소유한 것 같다. 그는 우주를 복잡한 기어들이 서로 맞물려진 하나의 거대한 시계와 같은 기계(메커니즘)로 생각하였다. 따라서 그는 우주를 이해하는데 우연을 생각할 수 없었을 것이다. 모든 것이 그에게는 필연의 결과였다. 그는 우주의 신비한 현상들은 상호 작용하는 물체와 힘으로 설명될 수 있다고 확신하였다.
여러 저서에서 그는 성경의 창조에 대한 기록에 심취하였음을 알 수 있다. 특히 잘 알려진 “원리(Principia)”의 두 번째 개정판에서 태양계에 대한 그의 고백이 이를 잘 대변해 준다.
“태양계의 태양, 행성들, 그리고 혜성들의 아름다운 시스템은 오로지 지혜자이며 전능자의 배려와 통치로 부터 나온 것이다.”라고 했다.
이처럼 뉴턴은 초지혜의 창조를 확신하는 사람이었고 다른 여러 선구자처럼 진정한 과학은 창조주를 겸손히 인정하는 것으로 시작된다는 점을 분명히 보여준 과학자였다.
라)총체적 과학
그런 면에서 오늘날 과학 교육은 총체적이라고 보기 어렵다. 물질의 현상을 보고 과학 법칙들 을 가르치며 배우지만 왜 그런 법칙들이 존재하는지, 그 이유와 의미에 대하여 침묵하기 때문 이다. 한 마디로 과학은 피조물 속에 숨겨져 있는 진리 또는 사실을 찾는 것이다. 그런데 오늘의 과학은 자연주의에 제한하며 전적으로 초월적인 것(하나님, 창조자)을 배제한다.
그러므로 과학의 정의가 변한 것이다(지극히 제한적 학문이 되었다). 오직 자연주의 세계관에 부합하는 것만 과학으로 수용하도록 바뀐 것이다. 이 잃어버린 반쪽 때문에 과거에 비해서 오늘의 과학이 더 약해지는 것 아닐까? 만일 과학 시간에 창조주를 인정하고 실험실에서는 물질 속에 감춰진 비밀, 즉 하나님의 지혜들을 찾는 실험이 된다면 얼마나 흥미로울까? 모든 실험이 더 진지하며 의미 있고 더 겸손한 연구가 되지 않을까?!
결론)불가피한 결론 An Inevitable Conclusion
앞에서 소개한 바와 같이 우주는 역동적인 세계, 즉 다이내믹 월드이다. 그 때문에 우주는 엄격한 운동 법칙으로 표현된 필연의 결과라고 할 수 있다. 물론 자연주의자들은 빅뱅(대폭 발)과 같은 다른 이야기를 할 수 있다. 하지만 모든 폭발은 무질서를 증가시킬 뿐이고 질서도 가 높아지는 자연 과정은 존재하지 않는다. 그래서 엄격한 역동적 체계와는 거리가 멀다. 그러므로 이 우주의 역동적 체계에는 그 원인 제공자로 창조자를 인정하는 게 매우 이해도 잘되고 합리적이기도 하다.
더욱이 피조계를 지배하는 모든 과학 법칙은 어쩌면 피조물에 대한 지혜의 근본이신 하나님의 깊은 신뢰를 가능케하는 증거이다. 그 때문에 자연계와 물질계를 자세히 살펴보면 그 존재와 능력을 이해하게 되고 창조자의 지혜와 손길을 느낄 수 있다. 이제 바울이 선포한 말씀에 귀를 기울여 보자(롬 1:16~25).
그렇다! 다이내믹한 역동력은 우리 몸에 혈액 순환, 두뇌 활동, 숨쉬기, 근육 활동 등 모든 관점에서 생명에 필수이다. 이는 우주의 거대한 규모뿐만 아니라 작은 미시계(미미하게 작은 세계)에 모든 필요를 알고 유지하려는 하나님의 지혜의 산물이고, 창조 시점에서 설정된 작동의 원리를 보여주는 것이다. (실례;우리 심장은 평생 15~23억번을 뛴다. 놀라운 하나님의 설게다. 코끼리나 햄스터도 비슷하다. 다 같은 설계자의 작품이다. 하물며 초파리의 뇌구조나 인간의 뇌구조가 매우 유사하다고 발표되었다. 최근)
따라서 역동적 세계는 우리에게, 창조자와 그의 지혜를 직접 지적하고 있는 것이며, 그의 영광과 돌보심을 드러내고 있는 너무나 놀랍고 확실한 증거이다. (끝)
* 이동용 박사(항공우주 공학박사, 창조과학선교회 강사, MCC & ECC 물리학 교수)/문장 일부 수정 및 첨삭;안익선 목사
061123 워터타운 한인 침례교회 야외예배 말씀
The dynamic world is the work of God
(Dynamic world is the world of necessity/Dr. Dongyoung Lee)
“Do you know the trajectory of the heavens? Will the heavens give its laws to the earth?” (Job 38:33).
Introduction)
The universe is the home of all things. It's on a scale we can't even imagine. Was this universe built intentionally? Or did it happen spontaneously? As far as we know, this universe is tightly tuned and controlled. This fact can be confirmed directly through scientific discoveries and practical experience today.
Main subject)
A) Surprisingly, everything in the universe moves.
Anything that appears to be firmly fixed to our eyes can actually be measured if it moves. The degree of movement varies, but none are exceptions. All things in the universe have unique movements that are differently endowed. So, this universe is full of so-called kinetic energy. Why is everything moving?
For example, the earth orbits the sun on its own 360 degrees every day. The Earth's satellite, the Moon, always shows us only one side and orbits the Earth once every month. At the same time, the moon orbits the sun along with the earth. The circumferential speed at which the earth and moon orbit the sun together is 30 kilometers per second. So, the earth runs incredibly faster than the bullet and returns to its original position in 365 days.
In addition, the eight planets and satellites of each planet that make up the solar system are all moving at a unique speed and in a fixed direction. They do not stop their movement running through this outer space even for a moment.
As will be discussed in detail later, scientists today have discovered that the Milky Way galaxy, to which our solar system belongs, also orbits space, traveling at a frighteningly faster speed than the countless star bullets within each galaxy. All of them are motion without pause.
Meanwhile, what about the inner world of matter? The interior of the material is not much different either. The many different types of particles and their bizarre properties revealing from experiments in advanced high-energy particle physics reveal a dynamic world. In the well-known standard particle model, electrons orbit the nucleus at the center, and electrons transfer energy as they move at the speed of light. Here, light is also electromagnetic wave energy that travels through space. In this way, the inside of matter is also full of kinetic energy. In a word, the inside of materials is also a dynamic world!
B) Then why does everything move?
Research on motion can be said to have begun with Galileo (1564-1642). He mathematically explained the concept of velocity and acceleration (rate of change of velocity) and confirmed the facts by experimenting with falling objects. He also accurately understood the orbital motions of the planets in the solar system. There are records of him encountering great resistance from the authority of the church, who believed in and taught the geocentric theory and a fixed earth at the time, and this story is often told of the Church's hostility and persecution of science. This was a misunderstanding, and what he was actually challenging was the wrong stance of science at the time, not the church. His efforts were to break the preconceived notions of the time and freely explore the dynamic world.
Newton (1642-1727) is the greatest contributor to dynamics. In “Principia,” which he published at the age of 45, he introduces the three laws of motion in detail.
The first is the law of inertia. This is the law that everything in the universe resists change. That is, things in a stationary state tend to remain stationary, and things in motion tend to maintain their state of motion. So, when a bus that has stopped hastily departs, passengers fall backward, and when a running car stops abruptly, passengers fall forward. That's why even if you try to stop the running car urgently, you can't stop it, and eventually a crash accident occurs. This is because everyone resists change. This is the so-called law of inertia.
The second is the law of acceleration. When a force (F) is applied to an object, it causes a change in velocity. It's too obvious. However, when an object undergoes a change in velocity (acceleration), the force applied to the object is equal to the product of the object's mass (m) and acceleration (a). (F= ma) According to this law, we can establish the equation of motion for all objects. And by solving these equations, we can accurately track the motion of the object as a result.
The third is the law of action and reaction. When two objects interact, they experience the same magnitude of force in different directions. That is, when a force is applied to one object, a reaction force of the same magnitude is created in the opposite direction to the other object. For example, in a baseball game, the moment the bat and the ball hit each other, the bat and the ball experience the same impact. It is because of this law that rockets launched into space are propelled. Therefore, for every action (movement) in the universe there is necessarily an equal and opposite reaction.
C) All things move according to the law!
Everything Moves According to the Laws!
Perhaps these three laws of motion are so easy to understand and so obvious. These principles are the laws of mechanics that are essential for designing all kinds of machines today, including various satellites, airplanes, and automobiles. These laws apply not only to our daily activities, but also to the macroscopic
It is applied precisely to the planets and satellites of the universe.
I majored in multi-body dynamics among mechanics and have conducted several research projects applying Newton's laws for over 30 years. When designing airplanes, satellites, space vehicles, or ground vehicles, as well as moving machines, we use these laws of motion to set up equations. Then, the equations are solved with a high-speed computer, and as a result, the dynamic behavior (movement) of the product is examined directly. Then, the results are analyzed, evaluated, and the design is improved. Today, the best design cannot be conceived without the application of this law.
Having previously introduced the laws of motion and their applications, it is not intended here to deal with complex mechanics. However, the clear point was to show that the movement of the material world can be clearly expressed and explained by the laws of motion. No hypothesis or additional theory is needed to apply this law of motion. Therefore, this law of motion is called the law of cause and effect, which is explained by cause and effect. Therefore, as far as the movement (motion) of all things is concerned, there can be no coincidence in this universe. Because it is impossible to imagine movement without a cause. Looking at a spinning top, who would say that it is spinning by chance? Therefore, logically, we have no choice but to admit that this dynamic world is the result of necessity (the existence and work of the Creator).
The law of motion is the law of cause and effect! Law of Motion is the Law of Causality!
Newton seems to possess a particularly deep insight into the dynamic creation. He thought of the universe as a huge clock-like machine (mechanism) in which complex gears meshed together. Therefore, he could not have thought of chance in understanding the universe. Everything was inevitable for him. He was convinced that the mysterious phenomena of the universe could be explained by interacting objects and forces.
In his various writings, it can be seen that he was immersed in the biblical record of creation. His confession about the solar system in the second revised edition of the well-known "Principia" is especially representative of this.
He said, “The beautiful system of the sun, planets, and comets of the solar system only results from the care and reign of the wise and the Almighty.”
Newton was thus convinced of the creation of super-wisdom and, like many other pioneers, a scientist who made it clear that true science begins with humble acknowledgment of the Creator.
D) holistic science
In that respect, it is difficult to view science education today as holistic. It is because they see the phenomena of matter and teach and learn scientific laws, but they are silent about why such laws exist and the reason and meaning. In a word, science is to find the truth or fact hidden in creation. However, today's science limits itself to naturalism and excludes anything entirely transcendent (God, the Creator).
Therefore, the definition of science has changed (it has become an extremely limited discipline). It was changed to accept as science only what conformed to the naturalistic worldview. Could this missing half make today's science weaker than it was in the past? How interesting would it be if we acknowledged the Creator in science class and experimented with finding the secrets hidden in matter in the laboratory, that is, the wisdom of God? Wouldn't all experiments be more serious, meaningful, and more humble research?!
(An Inevitable Conclusion)
As introduced earlier, the universe is a dynamic world, that is, a dynamic world. Therefore, the universe can be said to be the result of necessity expressed in strict laws of motion. Of course, naturalists can tell other stories, such as the Big Bang. However, all explosions only increase disorder, and there is no natural process that increases order. So it is far from a rigid dynamic system. Therefore, it is very understandable and reasonable to acknowledge the Creator as the cause of the dynamic system of this universe.
Moreover, all the scientific laws governing the created world are possibly evidence of deep trust in God, who is the source of wisdom for the created world. For this reason, if we look closely at the natural world and the material world, we can understand their existence and power, and feel the wisdom and touch of the Creator (Rom 1:20~25).
20 Since the creation of the world, the invisible things of him, even his eternal power and divinity, have been clearly seen, being understood by the things that have been made, so that they are without excuse.
20 For his invisible attributes, namely, his eternal power and divine nature, have been clearly perceived, ever since the creation of the world, in the things that have been made. So they are without excuse.
21 For although they knew God, they did not honor him as God or give thanks to him, but they became futile in their thinking, and their foolish hearts were darkened.
22 Claiming to be wise, they became fools,
23 and exchanged the glory of the immortal God for images resembling mortal man and birds and animals and creeping things.
24 Therefore God gave them up in the lusts of their hearts to impurity, to the dishonoring of their bodies among themselves,
25 because they exchanged the truth about God for a lie and worshiped and served the creature rather than the Creator, who is blessed forever! Amen.
Yes! Dynamic dynamism is essential for life in all aspects of our body, including
blood circulation, brain activity, breathing, and muscle activity. This is the product of
wisdom to know and maintain all the needs in a small microscopic world (insignificantly small world) as well as the cosmic scale, and shows the principle of operation established at the time of creation. The dynamic world thus points directly to the Creator and his wisdom and is so wonderful and convincing evidence of his glory and care. (End)
* Dr. Lee Dong-yong (Doctor of Aerospace Engineering, Instructor at Creation Science Mission, Professor of Physics at MCC & ECC)/Sentence correction; Rev. Ahn, Ik-sun
(061123 Watertown Korean Baptist Church outdoor worship m
역동적인 세계는 하나님 작품(다이내믹 월드는 필연의 세계/이동영 박사)
“네가 하늘의 궤도를 아느냐 하늘이 그 법칙을 땅에 베풀게 하겠느냐?” (욥 38:33).
서론)
우주는 만물이 거하는 집이다. 우리가 상상할 수 없는 스케일이다. 이 같은 우주가 의도적으로 지어진 것일까? 아니면 저절로 생긴 것일까? 우리가 아는 한 이 우주는 엄격히 조율되어 있고 제어되고 있다. 이 같은 사실은 오늘날 과학적인 발견과 실제 경험을 통해서 직접 확인할 수 있다.
본론)
가)놀랍게도 우주에 존재하는 모든 것은 움직인다.
우리 눈에 아무리 견고하게 고정된 것으로 보이는 그 어떤 것도 실제로 측정해 보면 그 움직임을 알 수 있다. 움직임의 정도는 차이가 있지만 어떤 것도 예외가 없다. 우주 만물은 각기 다르게 부여된 고유한 운동을 한다. 그러니까 이 우주는 소위 운동 에너지라고 부르는 에너지로 가득 차 있다. 왜 모든 것들이 움직이고 있을까?
예를 들면, 지구는 매일 스스로 360도를 돌면서 태양을 공전한다. 지구의 위성인 달은 우리에게 늘 한쪽 면만을 보여주며 매월 한 바퀴씩 지구를 돈다. 동시에 달은 지구와 함께 태양의 궤도를 달린다. 지구와 달이 함께 태양의 궤도를 달리는 원주 속도가 초당 30km이다. 그러니까 지구는 총알보다 엄청나게 더 빠르게 달려서 365일 만에 제자리로 돌아오는 정해진 운동을 한다.(총알의 속도=1초에 400미터 정도,즉 0.4km, 총알의 75배! 와우!)
또한 태양계를 구성하는 8개의 행성과 각 행성의 위성들은 모두 독특한 속도와 정해진 방향으로 움직이고 있다. 이들은 이 우주 공간을 질주하는 운동을 잠시도 멈추지 않는다.
뒤에서 자세히 다루겠지만, 오늘날 과학자들은 태양계가 속해 있는 밀키웨이 은하 또한 우주 공간을 선회하며, 각 은하 내에 존재하는 수 없이 많은 별도 탄알보다도 무섭게도 더 빠른 속도로 달리고 있는 것으로 발견했다. 모두 잠시도 쉼이 없는 움직임이다.
한편 물질의 내부 세계는 어떤가? 물질의 내부도 크게 다르지 않다. 첨단 고에너지 입자 물리 의 실험으로부터 밝혀지고 있는 서로 다른 많은 종류의 미립자들과 그들의 기묘한 특성은 역동적인 세계임을 보여준다. 잘 알려진 표준입자 모형에서 전자들은 중심에 있는 핵을 선회하 고 전자와 전자는 빛의 속도로 이동하며 에너지를 전달한다. 여기서 빛 또한 공간을 이동하는 전자기파 에너지이다. 이렇게 물질의 내부도 운동에너지로 가득 차 있다. 한 마디로 물질들의 내부도 역시 다이내믹 월드이다!
나)그럼 왜 모든 것이 움직일까?
운동에 관한 연구는 갈릴레오(1564-1642)로부터 시작되었다고 할 수 있다. 그는 속도와 가속도(속도 변화율)에 대한 개념을 수학적으로 잘 설명하였고 낙하하는 물체들을 실험하여 그 사실들을 확인하였다. 또한 그는 태양계 행성들의 궤도 운동을 정확하게 이해하였다. 당시 천동설과 고정된 지구를 믿고 가르쳤던 교회의 권위로부터 그가 큰 저항에 직면하였었다는 기록을 볼 수 있는데, 종종 이 이야기는 교회가 과학에 대하여 적대하고 박해했다고 알려졌다. 이는 오해였고 실제로 그가 도전했던 것은 당시 과학에 대한 잘못된 입장이었지 교회가 아니 었다. 그의 노력은 당대의 선입견을 깨고 역동적인 세계를 자유롭게 탐구하는 것이었다.
동역학, 즉 다이내믹(dynamics)에 가장 큰 공헌자라면 누구보다도 뉴턴(1642-1727)이다. 그가 45세에 출간한 “원리(Principia)”에는 3가지의 운동에 관한 법칙을 자세히 소개하고 있다.
첫째는 관성의 법칙이다. 이는 우주에 존재하는 만물이 모두 변화를 거부한다는 법칙이다. 즉 정지 상태에 있는 것은 정지 상태 그대로 있으려 하고, 움직이고 있는 것은 그 움직임 상태를 계속 유지하려는 특성이 있다. 그래서 정지해 있던 버스가 급히 출발하면 승객들은 뒤로 넘어 지고 또 달리던 차가 급히 정지하게 되면 승객들은 앞으로 쓰러지게 된다. 그 때문에 달리는 자동차를 급히 정지하려고 해도 멈출 수 없어서 결국 충돌 사고가 발생하게 되는 것이다. 이는 모두가 변화에 저항하기 때문이다. 이게 소위 관성의 법칙이다.
둘째는 가속도의 법칙이다. 어떤 물체에 힘(F)을 가하면 속도의 변화가 생긴다. 너무 당연하다. 그런데 속도의 변화(가속도)를 겪게 될 때 그 물체에 가해진 힘은 그 물체의 질량(m)과 가속도(a)를 곱한 것과 같다. (F= ma) 우리는 이 법칙에 따라서 모든 물체에 대하여 운동방정식을 세울 수 있다. 그리고 이 방정식들을 풀고 그 결과로 물체의 움직임까지 정확히 추적할 수 있다.
셋째는 작용과 반작용의 법칙이다. 두 물체가 상호 작용할 때, 두 물체는 서로 다른 방향으로 같은 크기의 힘을 겪게 된다. 즉 하나의 물체에 힘을 가하면 또 다른 물체에는 반대 방향으로 같은 크기의 반력이 생긴다. 예로 야구 경기에서 배트와 볼이 맞는 순간에 배트와 볼이 서로 같은 충격을 겪게 된다. 우주로 발사되는 로켓이 추진되는 것도 이 법칙 때문이다. 그러므로 우주의 모든 동작(움직임)에는 반드시 동등하고 반대되는 반응이 있다.
다)만물이 법칙대로 움직인다! Everything Moves According to the Laws!
어쩌면 이 세 가지 운동의 법칙들은 너무 이해하기도 쉽고 당연한 이야기이기도 하다. 이 원리들은 오늘날 각종 인공위성과 비행기 및 자동차를 비롯하여 모든 기계를 설계하는데 필수로 사용되는 역학 법칙이다. 이 법칙들은 우리의 일상의 활동뿐만 아니라 거시적인
우주의 행성들과 위성에 이르기까지 정확하게 적용된다.
필자 이동영 박사는 역학 중에서 다물체 동역학을 전공하고 30여 년 동안, 뉴턴의 법칙을 적용하여 여러 연구 프로젝트를 수행해 왔다. 비행기나 인공위성, 우주 차량(Space vehicles)이나 지상 차량(Ground vehicles) 뿐만 아니라 움직이는 기계를 설계할 때, 이 운동의 법칙들을 사용하 여 방정식들을 세운다. 그리고 그 방정식들을 고속 컴퓨터로 풀어내고 그 결과로 직접 제품의 동적인 거동(움직임)을 살펴보게 된다. 그리고 그 결과를 분석하고 평가하며 설계를 개선해 간다. 오늘날, 이 법칙의 적용 없이는 최상의 설계를 생각할 수 없다.
앞에서 운동의 법칙과 그 적용을 소개한 것은 여기서 복잡한 역학을 다루려는 게 아니다. 다만 분명한 점은 물질계의 움직임은 운동의 법칙으로 명확히 표현할 수 있고, 또 설명할 수 있음을 보이고자 한 것이었다. 이 운동의 법칙을 적용하는데 어떤 가설이나 추가 이론이 필요 없다. 그래서 이 운동의 법칙을 원인과 그 결과로 설명되는 인과법칙이라고 하는 것이다. 그러므로 만물의 움직임(운동)에 관한 한 이 우주에는 우연이 있을 수 없다. 원인이 없는 움직임을 상상할 수 없기 때문이다. 돌고 있는 팽이를 보면서 누가 스스로 우연히 돌고 있다고 말하겠는가? 따라서 논리적으로 이 역동적인 세계는 필연의 결과(창조자의 존재하심과 일하심)라고 인정할 수밖에 없다.
운동의 법칙은 인과(원인과 결과)의 법칙! Law of Motion is the Law of Causality!
뉴턴은 특별히 다이나믹한 피조계에 대하여 깊은 통찰력을 소유한 것 같다. 그는 우주를 복잡한 기어들이 서로 맞물려진 하나의 거대한 시계와 같은 기계(메커니즘)로 생각하였다. 따라서 그는 우주를 이해하는데 우연을 생각할 수 없었을 것이다. 모든 것이 그에게는 필연의 결과였다. 그는 우주의 신비한 현상들은 상호 작용하는 물체와 힘으로 설명될 수 있다고 확신하였다.
여러 저서에서 그는 성경의 창조에 대한 기록에 심취하였음을 알 수 있다. 특히 잘 알려진 “원리(Principia)”의 두 번째 개정판에서 태양계에 대한 그의 고백이 이를 잘 대변해 준다.
“태양계의 태양, 행성들, 그리고 혜성들의 아름다운 시스템은 오로지 지혜자이며 전능자의 배려와 통치로 부터 나온 것이다.”라고 했다.
이처럼 뉴턴은 초지혜의 창조를 확신하는 사람이었고 다른 여러 선구자처럼 진정한 과학은 창조주를 겸손히 인정하는 것으로 시작된다는 점을 분명히 보여준 과학자였다.
라)총체적 과학
그런 면에서 오늘날 과학 교육은 총체적이라고 보기 어렵다. 물질의 현상을 보고 과학 법칙들 을 가르치며 배우지만 왜 그런 법칙들이 존재하는지, 그 이유와 의미에 대하여 침묵하기 때문 이다. 한 마디로 과학은 피조물 속에 숨겨져 있는 진리 또는 사실을 찾는 것이다. 그런데 오늘의 과학은 자연주의에 제한하며 전적으로 초월적인 것(하나님, 창조자)을 배제한다.
그러므로 과학의 정의가 변한 것이다(지극히 제한적 학문이 되었다). 오직 자연주의 세계관에 부합하는 것만 과학으로 수용하도록 바뀐 것이다. 이 잃어버린 반쪽 때문에 과거에 비해서 오늘의 과학이 더 약해지는 것 아닐까? 만일 과학 시간에 창조주를 인정하고 실험실에서는 물질 속에 감춰진 비밀, 즉 하나님의 지혜들을 찾는 실험이 된다면 얼마나 흥미로울까? 모든 실험이 더 진지하며 의미 있고 더 겸손한 연구가 되지 않을까?!
결론)불가피한 결론 An Inevitable Conclusion
앞에서 소개한 바와 같이 우주는 역동적인 세계, 즉 다이내믹 월드이다. 그 때문에 우주는 엄격한 운동 법칙으로 표현된 필연의 결과라고 할 수 있다. 물론 자연주의자들은 빅뱅(대폭 발)과 같은 다른 이야기를 할 수 있다. 하지만 모든 폭발은 무질서를 증가시킬 뿐이고 질서도 가 높아지는 자연 과정은 존재하지 않는다. 그래서 엄격한 역동적 체계와는 거리가 멀다. 그러므로 이 우주의 역동적 체계에는 그 원인 제공자로 창조자를 인정하는 게 매우 이해도 잘되고 합리적이기도 하다.
더욱이 피조계를 지배하는 모든 과학 법칙은 어쩌면 피조물에 대한 지혜의 근본이신 하나님의 깊은 신뢰를 가능케하는 증거이다. 그 때문에 자연계와 물질계를 자세히 살펴보면 그 존재와 능력을 이해하게 되고 창조자의 지혜와 손길을 느낄 수 있다. 이제 바울이 선포한 말씀에 귀를 기울여 보자(롬 1:16~25).
그렇다! 다이내믹한 역동력은 우리 몸에 혈액 순환, 두뇌 활동, 숨쉬기, 근육 활동 등 모든 관점에서 생명에 필수이다. 이는 우주의 거대한 규모뿐만 아니라 작은 미시계(미미하게 작은 세계)에 모든 필요를 알고 유지하려는 하나님의 지혜의 산물이고, 창조 시점에서 설정된 작동의 원리를 보여주는 것이다. (실례;우리 심장은 평생 15~23억번을 뛴다. 놀라운 하나님의 설게다. 코끼리나 햄스터도 비슷하다. 다 같은 설계자의 작품이다. 하물며 초파리의 뇌구조나 인간의 뇌구조가 매우 유사하다고 발표되었다. 최근)
따라서 역동적 세계는 우리에게, 창조자와 그의 지혜를 직접 지적하고 있는 것이며, 그의 영광과 돌보심을 드러내고 있는 너무나 놀랍고 확실한 증거이다. (끝)
* 이동용 박사(항공우주 공학박사, 창조과학선교회 강사, MCC & ECC 물리학 교수)/문장 일부 수정 및 첨삭;안익선 목사
061123 워터타운 한인 침례교회 야외예배 말씀
The dynamic world is the work of God
(Dynamic world is the world of necessity/Dr. Dongyoung Lee)
“Do you know the trajectory of the heavens? Will the heavens give its laws to the earth?” (Job 38:33).
Introduction)
The universe is the home of all things. It's on a scale we can't even imagine. Was this universe built intentionally? Or did it happen spontaneously? As far as we know, this universe is tightly tuned and controlled. This fact can be confirmed directly through scientific discoveries and practical experience today.
Main subject)
A) Surprisingly, everything in the universe moves.
Anything that appears to be firmly fixed to our eyes can actually be measured if it moves. The degree of movement varies, but none are exceptions. All things in the universe have unique movements that are differently endowed. So, this universe is full of so-called kinetic energy. Why is everything moving?
For example, the earth orbits the sun on its own 360 degrees every day. The Earth's satellite, the Moon, always shows us only one side and orbits the Earth once every month. At the same time, the moon orbits the sun along with the earth. The circumferential speed at which the earth and moon orbit the sun together is 30 kilometers per second. So, the earth runs incredibly faster than the bullet and returns to its original position in 365 days.
In addition, the eight planets and satellites of each planet that make up the solar system are all moving at a unique speed and in a fixed direction. They do not stop their movement running through this outer space even for a moment.
As will be discussed in detail later, scientists today have discovered that the Milky Way galaxy, to which our solar system belongs, also orbits space, traveling at a frighteningly faster speed than the countless star bullets within each galaxy. All of them are motion without pause.
Meanwhile, what about the inner world of matter? The interior of the material is not much different either. The many different types of particles and their bizarre properties revealing from experiments in advanced high-energy particle physics reveal a dynamic world. In the well-known standard particle model, electrons orbit the nucleus at the center, and electrons transfer energy as they move at the speed of light. Here, light is also electromagnetic wave energy that travels through space. In this way, the inside of matter is also full of kinetic energy. In a word, the inside of materials is also a dynamic world!
B) Then why does everything move?
Research on motion can be said to have begun with Galileo (1564-1642). He mathematically explained the concept of velocity and acceleration (rate of change of velocity) and confirmed the facts by experimenting with falling objects. He also accurately understood the orbital motions of the planets in the solar system. There are records of him encountering great resistance from the authority of the church, who believed in and taught the geocentric theory and a fixed earth at the time, and this story is often told of the Church's hostility and persecution of science. This was a misunderstanding, and what he was actually challenging was the wrong stance of science at the time, not the church. His efforts were to break the preconceived notions of the time and freely explore the dynamic world.
Newton (1642-1727) is the greatest contributor to dynamics. In “Principia,” which he published at the age of 45, he introduces the three laws of motion in detail.
The first is the law of inertia. This is the law that everything in the universe resists change. That is, things in a stationary state tend to remain stationary, and things in motion tend to maintain their state of motion. So, when a bus that has stopped hastily departs, passengers fall backward, and when a running car stops abruptly, passengers fall forward. That's why even if you try to stop the running car urgently, you can't stop it, and eventually a crash accident occurs. This is because everyone resists change. This is the so-called law of inertia.
The second is the law of acceleration. When a force (F) is applied to an object, it causes a change in velocity. It's too obvious. However, when an object undergoes a change in velocity (acceleration), the force applied to the object is equal to the product of the object's mass (m) and acceleration (a). (F= ma) According to this law, we can establish the equation of motion for all objects. And by solving these equations, we can accurately track the motion of the object as a result.
The third is the law of action and reaction. When two objects interact, they experience the same magnitude of force in different directions. That is, when a force is applied to one object, a reaction force of the same magnitude is created in the opposite direction to the other object. For example, in a baseball game, the moment the bat and the ball hit each other, the bat and the ball experience the same impact. It is because of this law that rockets launched into space are propelled. Therefore, for every action (movement) in the universe there is necessarily an equal and opposite reaction.
C) All things move according to the law!
Everything Moves According to the Laws!
Perhaps these three laws of motion are so easy to understand and so obvious. These principles are the laws of mechanics that are essential for designing all kinds of machines today, including various satellites, airplanes, and automobiles. These laws apply not only to our daily activities, but also to the macroscopic
It is applied precisely to the planets and satellites of the universe.
I majored in multi-body dynamics among mechanics and have conducted several research projects applying Newton's laws for over 30 years. When designing airplanes, satellites, space vehicles, or ground vehicles, as well as moving machines, we use these laws of motion to set up equations. Then, the equations are solved with a high-speed computer, and as a result, the dynamic behavior (movement) of the product is examined directly. Then, the results are analyzed, evaluated, and the design is improved. Today, the best design cannot be conceived without the application of this law.
Having previously introduced the laws of motion and their applications, it is not intended here to deal with complex mechanics. However, the clear point was to show that the movement of the material world can be clearly expressed and explained by the laws of motion. No hypothesis or additional theory is needed to apply this law of motion. Therefore, this law of motion is called the law of cause and effect, which is explained by cause and effect. Therefore, as far as the movement (motion) of all things is concerned, there can be no coincidence in this universe. Because it is impossible to imagine movement without a cause. Looking at a spinning top, who would say that it is spinning by chance? Therefore, logically, we have no choice but to admit that this dynamic world is the result of necessity (the existence and work of the Creator).
The law of motion is the law of cause and effect! Law of Motion is the Law of Causality!
Newton seems to possess a particularly deep insight into the dynamic creation. He thought of the universe as a huge clock-like machine (mechanism) in which complex gears meshed together. Therefore, he could not have thought of chance in understanding the universe. Everything was inevitable for him. He was convinced that the mysterious phenomena of the universe could be explained by interacting objects and forces.
In his various writings, it can be seen that he was immersed in the biblical record of creation. His confession about the solar system in the second revised edition of the well-known "Principia" is especially representative of this.
He said, “The beautiful system of the sun, planets, and comets of the solar system only results from the care and reign of the wise and the Almighty.”
Newton was thus convinced of the creation of super-wisdom and, like many other pioneers, a scientist who made it clear that true science begins with humble acknowledgment of the Creator.
D) holistic science
In that respect, it is difficult to view science education today as holistic. It is because they see the phenomena of matter and teach and learn scientific laws, but they are silent about why such laws exist and the reason and meaning. In a word, science is to find the truth or fact hidden in creation. However, today's science limits itself to naturalism and excludes anything entirely transcendent (God, the Creator).
Therefore, the definition of science has changed (it has become an extremely limited discipline). It was changed to accept as science only what conformed to the naturalistic worldview. Could this missing half make today's science weaker than it was in the past? How interesting would it be if we acknowledged the Creator in science class and experimented with finding the secrets hidden in matter in the laboratory, that is, the wisdom of God? Wouldn't all experiments be more serious, meaningful, and more humble research?!
(An Inevitable Conclusion)
As introduced earlier, the universe is a dynamic world, that is, a dynamic world. Therefore, the universe can be said to be the result of necessity expressed in strict laws of motion. Of course, naturalists can tell other stories, such as the Big Bang. However, all explosions only increase disorder, and there is no natural process that increases order. So it is far from a rigid dynamic system. Therefore, it is very understandable and reasonable to acknowledge the Creator as the cause of the dynamic system of this universe.
Moreover, all the scientific laws governing the created world are possibly evidence of deep trust in God, who is the source of wisdom for the created world. For this reason, if we look closely at the natural world and the material world, we can understand their existence and power, and feel the wisdom and touch of the Creator (Rom 1:20~25).
20 Since the creation of the world, the invisible things of him, even his eternal power and divinity, have been clearly seen, being understood by the things that have been made, so that they are without excuse.
20 For his invisible attributes, namely, his eternal power and divine nature, have been clearly perceived, ever since the creation of the world, in the things that have been made. So they are without excuse.
21 For although they knew God, they did not honor him as God or give thanks to him, but they became futile in their thinking, and their foolish hearts were darkened.
22 Claiming to be wise, they became fools,
23 and exchanged the glory of the immortal God for images resembling mortal man and birds and animals and creeping things.
24 Therefore God gave them up in the lusts of their hearts to impurity, to the dishonoring of their bodies among themselves,
25 because they exchanged the truth about God for a lie and worshiped and served the creature rather than the Creator, who is blessed forever! Amen.
Yes! Dynamic dynamism is essential for life in all aspects of our body, including
blood circulation, brain activity, breathing, and muscle activity. This is the product of
wisdom to know and maintain all the needs in a small microscopic world (insignificantly small world) as well as the cosmic scale, and shows the principle of operation established at the time of creation. The dynamic world thus points directly to the Creator and his wisdom and is so wonderful and convincing evidence of his glory and care. (End)
* Dr. Lee Dong-yong (Doctor of Aerospace Engineering, Instructor at Creation Science Mission, Professor of Physics at MCC & ECC)/Sentence correction; Rev. Ahn, Ik-sun
(061123 Watertown Korean Baptist Church outdoor worship m
역동적인 세계는 하나님 작품(다이내믹 월드는 필연의 세계/이동영 박사)
“네가 하늘의 궤도를 아느냐 하늘이 그 법칙을 땅에 베풀게 하겠느냐?” (욥 38:33).
서론)
우주는 만물이 거하는 집이다. 우리가 상상할 수 없는 스케일이다. 이 같은 우주가 의도적으로 지어진 것일까? 아니면 저절로 생긴 것일까? 우리가 아는 한 이 우주는 엄격히 조율되어 있고 제어되고 있다. 이 같은 사실은 오늘날 과학적인 발견과 실제 경험을 통해서 직접 확인할 수 있다.
본론)
가)놀랍게도 우주에 존재하는 모든 것은 움직인다.
우리 눈에 아무리 견고하게 고정된 것으로 보이는 그 어떤 것도 실제로 측정해 보면 그 움직임을 알 수 있다. 움직임의 정도는 차이가 있지만 어떤 것도 예외가 없다. 우주 만물은 각기 다르게 부여된 고유한 운동을 한다. 그러니까 이 우주는 소위 운동 에너지라고 부르는 에너지로 가득 차 있다. 왜 모든 것들이 움직이고 있을까?
예를 들면, 지구는 매일 스스로 360도를 돌면서 태양을 공전한다. 지구의 위성인 달은 우리에게 늘 한쪽 면만을 보여주며 매월 한 바퀴씩 지구를 돈다. 동시에 달은 지구와 함께 태양의 궤도를 달린다. 지구와 달이 함께 태양의 궤도를 달리는 원주 속도가 초당 30km이다. 그러니까 지구는 총알보다 엄청나게 더 빠르게 달려서 365일 만에 제자리로 돌아오는 정해진 운동을 한다.(총알의 속도=1초에 400미터 정도,즉 0.4km, 총알의 75배! 와우!)
또한 태양계를 구성하는 8개의 행성과 각 행성의 위성들은 모두 독특한 속도와 정해진 방향으로 움직이고 있다. 이들은 이 우주 공간을 질주하는 운동을 잠시도 멈추지 않는다.
뒤에서 자세히 다루겠지만, 오늘날 과학자들은 태양계가 속해 있는 밀키웨이 은하 또한 우주 공간을 선회하며, 각 은하 내에 존재하는 수 없이 많은 별도 탄알보다도 무섭게도 더 빠른 속도로 달리고 있는 것으로 발견했다. 모두 잠시도 쉼이 없는 움직임이다.
한편 물질의 내부 세계는 어떤가? 물질의 내부도 크게 다르지 않다. 첨단 고에너지 입자 물리 의 실험으로부터 밝혀지고 있는 서로 다른 많은 종류의 미립자들과 그들의 기묘한 특성은 역동적인 세계임을 보여준다. 잘 알려진 표준입자 모형에서 전자들은 중심에 있는 핵을 선회하 고 전자와 전자는 빛의 속도로 이동하며 에너지를 전달한다. 여기서 빛 또한 공간을 이동하는 전자기파 에너지이다. 이렇게 물질의 내부도 운동에너지로 가득 차 있다. 한 마디로 물질들의 내부도 역시 다이내믹 월드이다!
나)그럼 왜 모든 것이 움직일까?
운동에 관한 연구는 갈릴레오(1564-1642)로부터 시작되었다고 할 수 있다. 그는 속도와 가속도(속도 변화율)에 대한 개념을 수학적으로 잘 설명하였고 낙하하는 물체들을 실험하여 그 사실들을 확인하였다. 또한 그는 태양계 행성들의 궤도 운동을 정확하게 이해하였다. 당시 천동설과 고정된 지구를 믿고 가르쳤던 교회의 권위로부터 그가 큰 저항에 직면하였었다는 기록을 볼 수 있는데, 종종 이 이야기는 교회가 과학에 대하여 적대하고 박해했다고 알려졌다. 이는 오해였고 실제로 그가 도전했던 것은 당시 과학에 대한 잘못된 입장이었지 교회가 아니 었다. 그의 노력은 당대의 선입견을 깨고 역동적인 세계를 자유롭게 탐구하는 것이었다.
동역학, 즉 다이내믹(dynamics)에 가장 큰 공헌자라면 누구보다도 뉴턴(1642-1727)이다. 그가 45세에 출간한 “원리(Principia)”에는 3가지의 운동에 관한 법칙을 자세히 소개하고 있다.
첫째는 관성의 법칙이다. 이는 우주에 존재하는 만물이 모두 변화를 거부한다는 법칙이다. 즉 정지 상태에 있는 것은 정지 상태 그대로 있으려 하고, 움직이고 있는 것은 그 움직임 상태를 계속 유지하려는 특성이 있다. 그래서 정지해 있던 버스가 급히 출발하면 승객들은 뒤로 넘어 지고 또 달리던 차가 급히 정지하게 되면 승객들은 앞으로 쓰러지게 된다. 그 때문에 달리는 자동차를 급히 정지하려고 해도 멈출 수 없어서 결국 충돌 사고가 발생하게 되는 것이다. 이는 모두가 변화에 저항하기 때문이다. 이게 소위 관성의 법칙이다.
둘째는 가속도의 법칙이다. 어떤 물체에 힘(F)을 가하면 속도의 변화가 생긴다. 너무 당연하다. 그런데 속도의 변화(가속도)를 겪게 될 때 그 물체에 가해진 힘은 그 물체의 질량(m)과 가속도(a)를 곱한 것과 같다. (F= ma) 우리는 이 법칙에 따라서 모든 물체에 대하여 운동방정식을 세울 수 있다. 그리고 이 방정식들을 풀고 그 결과로 물체의 움직임까지 정확히 추적할 수 있다.
셋째는 작용과 반작용의 법칙이다. 두 물체가 상호 작용할 때, 두 물체는 서로 다른 방향으로 같은 크기의 힘을 겪게 된다. 즉 하나의 물체에 힘을 가하면 또 다른 물체에는 반대 방향으로 같은 크기의 반력이 생긴다. 예로 야구 경기에서 배트와 볼이 맞는 순간에 배트와 볼이 서로 같은 충격을 겪게 된다. 우주로 발사되는 로켓이 추진되는 것도 이 법칙 때문이다. 그러므로 우주의 모든 동작(움직임)에는 반드시 동등하고 반대되는 반응이 있다.
다)만물이 법칙대로 움직인다! Everything Moves According to the Laws!
어쩌면 이 세 가지 운동의 법칙들은 너무 이해하기도 쉽고 당연한 이야기이기도 하다. 이 원리들은 오늘날 각종 인공위성과 비행기 및 자동차를 비롯하여 모든 기계를 설계하는데 필수로 사용되는 역학 법칙이다. 이 법칙들은 우리의 일상의 활동뿐만 아니라 거시적인
우주의 행성들과 위성에 이르기까지 정확하게 적용된다.
필자 이동영 박사는 역학 중에서 다물체 동역학을 전공하고 30여 년 동안, 뉴턴의 법칙을 적용하여 여러 연구 프로젝트를 수행해 왔다. 비행기나 인공위성, 우주 차량(Space vehicles)이나 지상 차량(Ground vehicles) 뿐만 아니라 움직이는 기계를 설계할 때, 이 운동의 법칙들을 사용하 여 방정식들을 세운다. 그리고 그 방정식들을 고속 컴퓨터로 풀어내고 그 결과로 직접 제품의 동적인 거동(움직임)을 살펴보게 된다. 그리고 그 결과를 분석하고 평가하며 설계를 개선해 간다. 오늘날, 이 법칙의 적용 없이는 최상의 설계를 생각할 수 없다.
앞에서 운동의 법칙과 그 적용을 소개한 것은 여기서 복잡한 역학을 다루려는 게 아니다. 다만 분명한 점은 물질계의 움직임은 운동의 법칙으로 명확히 표현할 수 있고, 또 설명할 수 있음을 보이고자 한 것이었다. 이 운동의 법칙을 적용하는데 어떤 가설이나 추가 이론이 필요 없다. 그래서 이 운동의 법칙을 원인과 그 결과로 설명되는 인과법칙이라고 하는 것이다. 그러므로 만물의 움직임(운동)에 관한 한 이 우주에는 우연이 있을 수 없다. 원인이 없는 움직임을 상상할 수 없기 때문이다. 돌고 있는 팽이를 보면서 누가 스스로 우연히 돌고 있다고 말하겠는가? 따라서 논리적으로 이 역동적인 세계는 필연의 결과(창조자의 존재하심과 일하심)라고 인정할 수밖에 없다.
운동의 법칙은 인과(원인과 결과)의 법칙! Law of Motion is the Law of Causality!
뉴턴은 특별히 다이나믹한 피조계에 대하여 깊은 통찰력을 소유한 것 같다. 그는 우주를 복잡한 기어들이 서로 맞물려진 하나의 거대한 시계와 같은 기계(메커니즘)로 생각하였다. 따라서 그는 우주를 이해하는데 우연을 생각할 수 없었을 것이다. 모든 것이 그에게는 필연의 결과였다. 그는 우주의 신비한 현상들은 상호 작용하는 물체와 힘으로 설명될 수 있다고 확신하였다.
여러 저서에서 그는 성경의 창조에 대한 기록에 심취하였음을 알 수 있다. 특히 잘 알려진 “원리(Principia)”의 두 번째 개정판에서 태양계에 대한 그의 고백이 이를 잘 대변해 준다.
“태양계의 태양, 행성들, 그리고 혜성들의 아름다운 시스템은 오로지 지혜자이며 전능자의 배려와 통치로 부터 나온 것이다.”라고 했다.
이처럼 뉴턴은 초지혜의 창조를 확신하는 사람이었고 다른 여러 선구자처럼 진정한 과학은 창조주를 겸손히 인정하는 것으로 시작된다는 점을 분명히 보여준 과학자였다.
라)총체적 과학
그런 면에서 오늘날 과학 교육은 총체적이라고 보기 어렵다. 물질의 현상을 보고 과학 법칙들 을 가르치며 배우지만 왜 그런 법칙들이 존재하는지, 그 이유와 의미에 대하여 침묵하기 때문 이다. 한 마디로 과학은 피조물 속에 숨겨져 있는 진리 또는 사실을 찾는 것이다. 그런데 오늘의 과학은 자연주의에 제한하며 전적으로 초월적인 것(하나님, 창조자)을 배제한다.
그러므로 과학의 정의가 변한 것이다(지극히 제한적 학문이 되었다). 오직 자연주의 세계관에 부합하는 것만 과학으로 수용하도록 바뀐 것이다. 이 잃어버린 반쪽 때문에 과거에 비해서 오늘의 과학이 더 약해지는 것 아닐까? 만일 과학 시간에 창조주를 인정하고 실험실에서는 물질 속에 감춰진 비밀, 즉 하나님의 지혜들을 찾는 실험이 된다면 얼마나 흥미로울까? 모든 실험이 더 진지하며 의미 있고 더 겸손한 연구가 되지 않을까?!
결론)불가피한 결론 An Inevitable Conclusion
앞에서 소개한 바와 같이 우주는 역동적인 세계, 즉 다이내믹 월드이다. 그 때문에 우주는 엄격한 운동 법칙으로 표현된 필연의 결과라고 할 수 있다. 물론 자연주의자들은 빅뱅(대폭 발)과 같은 다른 이야기를 할 수 있다. 하지만 모든 폭발은 무질서를 증가시킬 뿐이고 질서도 가 높아지는 자연 과정은 존재하지 않는다. 그래서 엄격한 역동적 체계와는 거리가 멀다. 그러므로 이 우주의 역동적 체계에는 그 원인 제공자로 창조자를 인정하는 게 매우 이해도 잘되고 합리적이기도 하다.
더욱이 피조계를 지배하는 모든 과학 법칙은 어쩌면 피조물에 대한 지혜의 근본이신 하나님의 깊은 신뢰를 가능케하는 증거이다. 그 때문에 자연계와 물질계를 자세히 살펴보면 그 존재와 능력을 이해하게 되고 창조자의 지혜와 손길을 느낄 수 있다. 이제 바울이 선포한 말씀에 귀를 기울여 보자(롬 1:16~25).
그렇다! 다이내믹한 역동력은 우리 몸에 혈액 순환, 두뇌 활동, 숨쉬기, 근육 활동 등 모든 관점에서 생명에 필수이다. 이는 우주의 거대한 규모뿐만 아니라 작은 미시계(미미하게 작은 세계)에 모든 필요를 알고 유지하려는 하나님의 지혜의 산물이고, 창조 시점에서 설정된 작동의 원리를 보여주는 것이다. (실례;우리 심장은 평생 15~23억번을 뛴다. 놀라운 하나님의 설게다. 코끼리나 햄스터도 비슷하다. 다 같은 설계자의 작품이다. 하물며 초파리의 뇌구조나 인간의 뇌구조가 매우 유사하다고 발표되었다. 최근)
따라서 역동적 세계는 우리에게, 창조자와 그의 지혜를 직접 지적하고 있는 것이며, 그의 영광과 돌보심을 드러내고 있는 너무나 놀랍고 확실한 증거이다. (끝)
* 이동용 박사(항공우주 공학박사, 창조과학선교회 강사, MCC & ECC 물리학 교수)/문장 일부 수정 및 첨삭;안익선 목사
061123 워터타운 한인 침례교회 야외예배 말씀
The dynamic world is the work of God
(Dynamic world is the world of necessity/Dr. Dongyoung Lee)
“Do you know the trajectory of the heavens? Will the heavens give its laws to the earth?” (Job 38:33).
Introduction)
The universe is the home of all things. It's on a scale we can't even imagine. Was this universe built intentionally? Or did it happen spontaneously? As far as we know, this universe is tightly tuned and controlled. This fact can be confirmed directly through scientific discoveries and practical experience today.
Main subject)
A) Surprisingly, everything in the universe moves.
Anything that appears to be firmly fixed to our eyes can actually be measured if it moves. The degree of movement varies, but none are exceptions. All things in the universe have unique movements that are differently endowed. So, this universe is full of so-called kinetic energy. Why is everything moving?
For example, the earth orbits the sun on its own 360 degrees every day. The Earth's satellite, the Moon, always shows us only one side and orbits the Earth once every month. At the same time, the moon orbits the sun along with the earth. The circumferential speed at which the earth and moon orbit the sun together is 30 kilometers per second. So, the earth runs incredibly faster than the bullet and returns to its original position in 365 days.
In addition, the eight planets and satellites of each planet that make up the solar system are all moving at a unique speed and in a fixed direction. They do not stop their movement running through this outer space even for a moment.
As will be discussed in detail later, scientists today have discovered that the Milky Way galaxy, to which our solar system belongs, also orbits space, traveling at a frighteningly faster speed than the countless star bullets within each galaxy. All of them are motion without pause.
Meanwhile, what about the inner world of matter? The interior of the material is not much different either. The many different types of particles and their bizarre properties revealing from experiments in advanced high-energy particle physics reveal a dynamic world. In the well-known standard particle model, electrons orbit the nucleus at the center, and electrons transfer energy as they move at the speed of light. Here, light is also electromagnetic wave energy that travels through space. In this way, the inside of matter is also full of kinetic energy. In a word, the inside of materials is also a dynamic world!
B) Then why does everything move?
Research on motion can be said to have begun with Galileo (1564-1642). He mathematically explained the concept of velocity and acceleration (rate of change of velocity) and confirmed the facts by experimenting with falling objects. He also accurately understood the orbital motions of the planets in the solar system. There are records of him encountering great resistance from the authority of the church, who believed in and taught the geocentric theory and a fixed earth at the time, and this story is often told of the Church's hostility and persecution of science. This was a misunderstanding, and what he was actually challenging was the wrong stance of science at the time, not the church. His efforts were to break the preconceived notions of the time and freely explore the dynamic world.
Newton (1642-1727) is the greatest contributor to dynamics. In “Principia,” which he published at the age of 45, he introduces the three laws of motion in detail.
The first is the law of inertia. This is the law that everything in the universe resists change. That is, things in a stationary state tend to remain stationary, and things in motion tend to maintain their state of motion. So, when a bus that has stopped hastily departs, passengers fall backward, and when a running car stops abruptly, passengers fall forward. That's why even if you try to stop the running car urgently, you can't stop it, and eventually a crash accident occurs. This is because everyone resists change. This is the so-called law of inertia.
The second is the law of acceleration. When a force (F) is applied to an object, it causes a change in velocity. It's too obvious. However, when an object undergoes a change in velocity (acceleration), the force applied to the object is equal to the product of the object's mass (m) and acceleration (a). (F= ma) According to this law, we can establish the equation of motion for all objects. And by solving these equations, we can accurately track the motion of the object as a result.
The third is the law of action and reaction. When two objects interact, they experience the same magnitude of force in different directions. That is, when a force is applied to one object, a reaction force of the same magnitude is created in the opposite direction to the other object. For example, in a baseball game, the moment the bat and the ball hit each other, the bat and the ball experience the same impact. It is because of this law that rockets launched into space are propelled. Therefore, for every action (movement) in the universe there is necessarily an equal and opposite reaction.
C) All things move according to the law!
Everything Moves According to the Laws!
Perhaps these three laws of motion are so easy to understand and so obvious. These principles are the laws of mechanics that are essential for designing all kinds of machines today, including various satellites, airplanes, and automobiles. These laws apply not only to our daily activities, but also to the macroscopic
It is applied precisely to the planets and satellites of the universe.
I majored in multi-body dynamics among mechanics and have conducted several research projects applying Newton's laws for over 30 years. When designing airplanes, satellites, space vehicles, or ground vehicles, as well as moving machines, we use these laws of motion to set up equations. Then, the equations are solved with a high-speed computer, and as a result, the dynamic behavior (movement) of the product is examined directly. Then, the results are analyzed, evaluated, and the design is improved. Today, the best design cannot be conceived without the application of this law.
Having previously introduced the laws of motion and their applications, it is not intended here to deal with complex mechanics. However, the clear point was to show that the movement of the material world can be clearly expressed and explained by the laws of motion. No hypothesis or additional theory is needed to apply this law of motion. Therefore, this law of motion is called the law of cause and effect, which is explained by cause and effect. Therefore, as far as the movement (motion) of all things is concerned, there can be no coincidence in this universe. Because it is impossible to imagine movement without a cause. Looking at a spinning top, who would say that it is spinning by chance? Therefore, logically, we have no choice but to admit that this dynamic world is the result of necessity (the existence and work of the Creator).
The law of motion is the law of cause and effect! Law of Motion is the Law of Causality!
Newton seems to possess a particularly deep insight into the dynamic creation. He thought of the universe as a huge clock-like machine (mechanism) in which complex gears meshed together. Therefore, he could not have thought of chance in understanding the universe. Everything was inevitable for him. He was convinced that the mysterious phenomena of the universe could be explained by interacting objects and forces.
In his various writings, it can be seen that he was immersed in the biblical record of creation. His confession about the solar system in the second revised edition of the well-known "Principia" is especially representative of this.
He said, “The beautiful system of the sun, planets, and comets of the solar system only results from the care and reign of the wise and the Almighty.”
Newton was thus convinced of the creation of super-wisdom and, like many other pioneers, a scientist who made it clear that true science begins with humble acknowledgment of the Creator.
D) holistic science
In that respect, it is difficult to view science education today as holistic. It is because they see the phenomena of matter and teach and learn scientific laws, but they are silent about why such laws exist and the reason and meaning. In a word, science is to find the truth or fact hidden in creation. However, today's science limits itself to naturalism and excludes anything entirely transcendent (God, the Creator).
Therefore, the definition of science has changed (it has become an extremely limited discipline). It was changed to accept as science only what conformed to the naturalistic worldview. Could this missing half make today's science weaker than it was in the past? How interesting would it be if we acknowledged the Creator in science class and experimented with finding the secrets hidden in matter in the laboratory, that is, the wisdom of God? Wouldn't all experiments be more serious, meaningful, and more humble research?!
(An Inevitable Conclusion)
As introduced earlier, the universe is a dynamic world, that is, a dynamic world. Therefore, the universe can be said to be the result of necessity expressed in strict laws of motion. Of course, naturalists can tell other stories, such as the Big Bang. However, all explosions only increase disorder, and there is no natural process that increases order. So it is far from a rigid dynamic system. Therefore, it is very understandable and reasonable to acknowledge the Creator as the cause of the dynamic system of this universe.
Moreover, all the scientific laws governing the created world are possibly evidence of deep trust in God, who is the source of wisdom for the created world. For this reason, if we look closely at the natural world and the material world, we can understand their existence and power, and feel the wisdom and touch of the Creator (Rom 1:20~25).
20 Since the creation of the world, the invisible things of him, even his eternal power and divinity, have been clearly seen, being understood by the things that have been made, so that they are without excuse.
20 For his invisible attributes, namely, his eternal power and divine nature, have been clearly perceived, ever since the creation of the world, in the things that have been made. So they are without excuse.
21 For although they knew God, they did not honor him as God or give thanks to him, but they became futile in their thinking, and their foolish hearts were darkened.
22 Claiming to be wise, they became fools,
23 and exchanged the glory of the immortal God for images resembling mortal man and birds and animals and creeping things.
24 Therefore God gave them up in the lusts of their hearts to impurity, to the dishonoring of their bodies among themselves,
25 because they exchanged the truth about God for a lie and worshiped and served the creature rather than the Creator, who is blessed forever! Amen.
Yes! Dynamic dynamism is essential for life in all aspects of our body, including
blood circulation, brain activity, breathing, and muscle activity. This is the product of
wisdom to know and maintain all the needs in a small microscopic world (insignificantly small world) as well as the cosmic scale, and shows the principle of operation established at the time of creation. The dynamic world thus points directly to the Creator and his wisdom and is so wonderful and convincing evidence of his glory and care. (End)
* Dr. Lee Dong-yong (Doctor of Aerospace Engineering, Instructor at Creation Science Mission, Professor of Physics at MCC & ECC)/Sentence correction; Rev. Ahn, Ik-sun
(061123 Watertown Korean Baptist Church outdoor worship m
'설교모음(Korean sermons)' 카테고리의 다른 글
하나님의 관점(창세기 22:9-14) (0) | 2023.07.06 |
---|---|
여호와께 속한 전쟁 (사무엘상 17:42-49) (1) | 2023.07.06 |
오직 성령으로 됩니다(시 104:28-33) (0) | 2023.07.06 |
선한 싸움을 싸웁시다(디모데전서 6:11-16) (2) | 2023.05.18 |
부지런히 가르치라(신 6:5-9) (0) | 2023.05.18 |