잠언

잠언 15장 강해(말의 중요함과 악인과 선인의 대조)

호걸영웅 2022. 8. 18. 02:46

잠언 15장 강해(말의 중요함과 악인과 선인의 대조)

서론)

오늘 본문은 10:1-22:16까지에 있는 솔로몬왕이 하나님께 받은 지혜의 은사로 말한 단편경구(어록) 375개 중에, 152-184번째까지 33개입니다. 10:1-22:16을 두 부분으로 나누면 10-15장과 16-22장으로 나눌 수 있는데, 전반부인 10-15장의 형식은 서로 반의대구법을 사용하여 의인과 악인, 지혜자와 우매자의 삶을 대조해서 보여줍니다. 반면에 후반부인 16-22장은 서로 유사한 내용을 반복하고, 재강조하는 종합대구법과 동의대구법을 사용하여 지혜로운 삶과 하나님 앞에서의 경건한 삶을 교훈합니다. 그래서 오늘 본문은 주로 반의대구법을 사용하는 전반부의 마지막 부분입니다.

본론)

가)  언어생활에 관하여

의인과 악인의 언어, 결과(1-11)

(1) 유순한 대답은 분노를 쉬게 하여도 과격한 말은 노를 격동하느니라
1절은 유순한 대답과 과격한 말을 서로 대조하고 있습니다. 잠언의 내용들 중엔 언어생활에 관한 것이 가장 많습니다. 그것은 우리의 인생에게 가장 중요한 것이 말이기 때문입니다. 말의 중요성은 아무리 강조해도 지나침이 없습니다. 그리고 말은 그 표현이 변화무쌍해서 말하는 모습을 조금만 바꾸어도 그 뜻이 정반대가 되기도 하고, 같은 말을 해도 어떤 표정이나 몸짓으로 하는가에 따라서 전혀 다르게 들리기도 합니다. 그러면서도 실제의 말을 전달하는데 있어서 말의 내용의 중요성은 10%가 넘지 않고 나머지는 그것을 말하는 사람의 표정, 몸짓, 음색, 말의 고저 등등이 차지한다고 합니다. 그래서 말이라는 것이 매우 중요하면서도 어렵습니다.

‘유순하다’는 ‘부드럽다’, ‘상냥하다’, ‘온화하다’라는 의미이고, ‘분노’는 ‘뜨겁게 달아오르다’, ‘불타다’에서 온 말입니다. 그리고 ‘쉬게 하다’는 ‘돌이키다’, ‘되돌리다’, ‘떠나다’는 의미입니다. 그래서 유순한 대답은 불 같은 분노로 과격해진 상대의 마음을 부드럽게 하여 화나기 이전의 상태로 되돌린다는 의미입니다. 어떤 사람이 불같이 화를 내다가, 상대가 아주 따뜻한 말로 위로하고 격려할 때에 “내가 이러면 안되겠구나”라고 생각하고 화를 내는 것을 그치는 것입니다.

 

*나발의 아내 아비가일이 유순한 말로 다윗의 마음을 되돌린 적이 있습니다.

*유순한 대답으로 위기를 넘긴 좋은 예는 기드온입니다. 기드온이 300명의 군인으로 미디안 연합군 135천 명 중에서 12만 명을 물리쳤습니다. 사실 하나님께서 그렇게 하셨습니다. 그 때에 에브라임 지파 사람들이 자신들을 전쟁에 끼워주지 않았다고 시비를 걸어왔습니다. 참 어처구니가 없는 일이었 지만, 기드온은 “이번에 내가 한 일이 여러분이 한 일에 비교나 되겠습니까? 에브라임의 끝물포도 (떨어진 포도)를 주운 것이 아비에셀의 맏물포도(추수한 포도) 전부 보다 낫지 않겠습니까? 하나님이 미디안의 우두머리 오렙과 스엡을 여러분의 손에 넘겨주셨습니다. 그러니 내가 한 일이 어찌 여러분이 한 일에 비교나 되겠습니까?”라고 말했더니, 에브라임 지파 사람들의 노여움이 풀어졌습니다. 유순한 대답이 분노를 쉬게 한 것입니다.

그리고 2절이 이렇게 증거합니다.
2. 지혜 있는 자의 혀는 지식을 선히 베풀고 미련한 자의 입은 미련한 것을 쏟느니라

. 지혜가 있는 사람은 잔칫상 같은 음식이나 돈 대신에 지식을 나누어 준다고 합니다. 좀 더 원문에 가깝게 번역하면 “지혜가 있는 사람은 적합하고 알맞은 지식으로 다른 사람에게 기쁨을 가져다 준다”입니다.
그런데 미련한 사람은 미련한 것을 쏟는다고 합니다. ‘쏟다’의 원어의 뜻은 ‘끓어오르다’, ‘소동 을 일으켜 혼란하게 하다’입니다.

 

국을 끓일 때에 한 순간 방심하면 냄비나 솥에서 끓어 넘치는 모습이 연상됩니다. 또 콜라를 힘차게  흔든 후에 뚜껑을 갑자기 열면 그 내용물이 분수처럼 밖으로 쏟아져 나올 것입니다. 이처럼 미련한 사람이 ‘콜라병과 같은 자신의 입’을 벌리자 마자 그 입 속에서 ‘미련함의 콜라?’가 쏟아져 나오는 것입니다. 그런 사람은 자신의 말이 자신에게 올무가 될 것입니다. 그래서 4절에서 온순한 혀는 ‘생명나무’라고 합니다. 온순한 혀가 자신을 살린다는 것입니다.

4,7절도 계속해서 지혜 있는 사람의 말과 미련한 사람의 말을 대조해서 보여줍니다.
(4) 온순한 혀는 곧 생명나무이지만 패역한 혀는 마음을 상하게 하느니라
(7) 지혜로운 자의 입술은 지식을 전파하여도 미련한 자의 마음은 정함이 없느니라-고 했습니다.

그리고 악인과 의인에 대해서 6,9절에 대조해서 말합니다.
(6) 의인의 집에는 많은 보물이 있어도 악인의 소득은 고통이 되느니라
(9) 악인의 길은 여호와께서 미워하셔도 공의를 따라가는 자는 그가 사랑하시느니라

8절이 이렇게 증거합니다.
악인의 제사는 여호와께서 미워하셔도 정직한 자의 기도는 그가 기뻐하시느니라.

모세 이후, 하나님께‘제사’를 드리려면 반드시 제물이 있어야 했습니다. 그것을 집에서부터 성전까 지 끌고 가든지, 성전에서 파는 짐승을 사서 드렸습니다. 제사를 드리기 위해서는 상당한 수고가 있어야 했고, 많은 비용이 들었습니다. 반면에 기도는 몸만 가서 손을 모으면 됩니다. 그럼에도 하나님 께서는 악한 사람의 제사는 미워하시고, 정직한 사람의 기도만 기뻐하셨습니다. 그것은 하나님께서 ‘제사’를 받지 않으신 것이 아니라 ‘악한 사람’을 받지 않으시고, ‘정직한 사람’만을 받으셨습 니다. 즉 제사와 기도에는 아무런 문제가 없고 그것을 드리는 사람이 문제가 있었던 것입니다. 그래서 우리가 제사(예배)를 드릴 것인가, 기도를 드릴 것인가가 중요하지 않고, 우리가 어떤 사람이 되었는가가 훨씬 더 중요합니다.

)명철과 평안, 삶의 지혜(12-22)
(13) 마음의 즐거움은 얼굴을 빛나게 하여도 마음의 근심은 심령을 상하게 하느니라.
‘얼굴’의 옛 말은 ‘얼골’이고, ‘얼골’은 ‘얼꼴’에서 왔다고 합니다. ‘얼꼴, 얼의 꼴’, 즉 ‘영혼의 모습’입니다. 사람의 영혼의 모습이나 희노애락이 가장 잘 나타나는 신체기관이 얼굴입 니다. 사람뿐만 아니라 반려견과 같은 동물의 얼굴에도 그것이 좋아하고 있는지, 싫어하는지, 두려워하는지 등등의 모습이 대부분 나타납니다.
나이가 40이 되면 자기 얼굴에 책임을 져야 한다고 합니다. 그렇다면, 나이가 들어갈수록 자기 얼굴에 책임을 지기 위해서는 자신의 마음을 가꾸어야 합니다. 얼굴을 빛나게 하는 것은 화장이나 액세서리가 아니라 마음입니다. 고운 마음이 고운 얼굴을 만들고, 환한 마음이 환한 얼굴을 만듭니다.

재물에 대해 잠언은 이렇게 증거합니다.
(16-17) 가산이 적어도 여호와를 경외하는 것이 크게 부하고 번뇌하는 것보다 나으니라 채소를 먹으며 서로 사랑하는 것이 살진 소를 먹으며 서로 미워하는 것보다 나으니라

보통 사람들은 “재산이 적어도 주님을 경외하며 사는 것이, 재산이 많아서 다투며 사는 것보다 낫다.”는 말씀을 쉽게 받아들이지 못할 것입니다. 로또복권 1등 당첨이 되면 소원이 없겠다고 생각할 수 있습니다. 우리가 인정해야 할 것은 “행복은 재산순이 아니잖아요”입니다. 사실 행복은 하나님을 경외하는 순서와 같습니다.

또 가족 간에 서로가 사랑하며 먹는 채식이 미워하며 먹는 쇠고기 보다 낫다고 합니다. 이것은 채식이 육식보다 좋다는 의미는 아닙니다. ‘채소를 먹는다’는 것은 넉넉하지 못한 살림을 뜻합니다. ‘살진 소를 먹는다’는 아주 부유한 삶을 뜻합니다. 과거에 마을에서 잔치를 하면, 돼지를 주로 잡았지 소를 잡지 않았습니다. 어쟀든 소는 농사를 지어야 했기 때문입니다.
“사랑하며 먹는 채식이 미워하며 먹는 쇠고기 보다 낫다”는 말에 동의가 되십니까? 지금 이 말을 하는 사람이 바로 솔로몬 왕입니다. 이스라엘 역사상 가장 부유했던 때였습니다.
솔로몬은 재위 중에 왕궁의 하루 식사 분량으로 식물을 제외하고, 살찐 소가 10마리, 초장의 소 20마리, 등 소만 30마리이고, 양이 100마리였습니다. 그 외 다른 짐승들도 있었습니다. 다른 사람들이 잘 먹지 못하는 것들을 왕궁 안에서는 다 먹으면서도 싸우더라는 것입니다.

(22) 의논이 없으면 경영이 무너지고 지략이 많으면 경영이 성립하느니라.
우리말 성경은 이렇게 번역합니다. “의견을 수렴하지 않으면 계획은 무산되지만 조언자가 많으면 그 일은 성공한다.
성공을 위해선 혼자보다는 여럿이 훨씬 낫습니다. 그리고 신앙에는 ‘자수성가(自手成家)’가 없습니다. 자기 손으로만 성공한 사람은 세상에 단 한 명도 없습니다. 그가 태어났을 때 젖을 먹이고, 기저기를 갈아주고, 잠을 재워준 부모님부터 시작하여 수없이 많은 사람이 도왔기 때문입니다. 우리가 알고 있는 성경 속의 신앙의 위인들과 지금까지 이 땅을 살아온 수 없는 하나님의 사람들 역시, 누군가 가 도왔기 때문에 그런 경지에 이를수 있었습니다. 우리의 인생이 세워지게 된 것은 ‘자수(自手), 곧 자기 손’ 때문이 아니라 ‘신수(神水), 하나님의 손’이 인도해 주셨기 때문입니다.


)지혜자의 삶, 훈계에의 순종(23-33)
(25) 여호와는 교만한 자의 집을 허시며 과부의 지계를 정하시느니라.
교만한 사람(강한 자)은 언제나 자기 자신을 실제보다 크게 생각합니다. 그래서 자신의 인생을 충분히 스스로 꾸려 갈 수 있고, 자기가 가진 것을 자신이 지킬 수 있다고 생각합니다. 그래서 교만한 사람은 하나님이 자신의 인생에 전혀 필요하지 않다고 생각합니다. 그러나 하나님은 그의 집을 허무신다고 했습니다. 그들이 인생을 살아가다 보면, 자기 스스로 할 수 있는 것이 없고, 자신의 인생인데 자기 뜻대로 되지 않는 것을 절감하고서 나서야, 자신이 얼마나 잘못 했는지를 깨닫게 됩니다.

또 하나님은 과부의 지계를 정해 주신다고 합니다.
당시에 여인들은 참 연약한 존재로 인정되었습니다. 더구나 과부는 더욱 그러하였습니다. 그래서 과부의 재산을 잠식하여 빈털터리로 만드는 사기행각도 흔한 일이었습니다. 대표적인 것이 땅의 경계를 표시하는 지계석을 몰래 이동하여 과부의 땅을 도둑질했습니다. 하지만 하나님은 과부의 지계를 정하시고, 지키신다고 말씀하십니다. 반드시 그 악행이 들통나거나 재앙을 당하게 하십니다.

결론)

오늘 본문 마지막절은 이렇게 증거합니다.
(33) 여호와를 경외하는 것은 지혜의 훈계라 겸손은 존귀의 길잡이니라
하나님을 경외하라는 지혜의 훈계를 받아들이는 사람은 존귀하게 된다고 말씀합니다.
지금까지는 지혜는 배움의 대상이었습니다. 그런데 지금은 훈계를 베푸는 스승으로 나타나고 있습니다. 그래서 정말 지혜롭기를 간절히 원한다면, 전심을 다해서 하나님을 경외하라는 것입니다.

세상에는 언제나 두 종류의 사람들이 있습니다. 하나님을 경외하며 지혜로운 길을 걷는 사람들이 있고, 하나님을 외면하며 어리석은 길을 걷는 사람들도 있습니다. 지혜로운 길을 걷는 사람은 날마다 성장하 고 성숙하게 됩니다. 반면에 어리석은 길을 걷는 사람은 시험에 빠지게 됩니다. (꼬리가 길면 잡힌다)

오늘도 하나님께 마음과 정성을 다하여 심어 주신 삶의 자리에서 유순한 말로 분노를 떨어뜨리며, 마음을 즐겁게 함으로 얼굴빛을 환하게 하며, 하나님을 경외하는 삶을 사는 한 날이 되시기를 축복합니다.

                        081122 안익선 목사/ 참조
: 정한조 목사

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                 Proverbs 15 exposition

        (The importance of words and the contrast between the wicked and the good)

 

Introduction)

Today's text is 33 out of 375 short scriptures (verses) spoken by King Solomon as a gift of wisdom from God in 10:1-22:16, from 152-184th. If 10:1-22:16 is divided into two parts, it can be divided into chapters 10-15 and 16-22. The first half, chapters 10-15, uses the opposite method, and the lives of the righteous and the wicked, the wise and the fools. contrast and show. On the other hand, the second half, chapters 16-22, teaches a wise life and a godly life in the presence of God by repeating and re-emphasizing the similar content and using the Synthesis Daegu Method and the Dongdaegu Method. So, today's text is the last part of the first half, mainly using the anti-cog method.

 

Main subject)

a) About language life

The language of the righteous and the wicked, the consequences (vv. 1-11)

(1) A gentle answer turns away anger, but a harsh word stirs up anger.

Verse 1 contrasts gentle answers with harsh words. Among the contents of Proverbs, most of them are about language life. Because words are the most important thing in our life. The importance of words cannot be overemphasized. And because the expression of a word is so variable, even a slight change in the way you say it can have the opposite meaning, or even if you say the same thing, it sounds completely different depending on the facial expression or gesture you use. Nevertheless, the importance of the content of the words in conveying the actual words does not exceed 10%, and it is said that the rest is occupied by the speaker's facial expressions, gestures, tones, and the pitch of the words. So speaking is very important and difficult.

 

'Subdued' means 'soft', 'kind', 'gentle', and 'anger' comes from 'to burn' and 'to burn'. And to rest means to turn around, to turn back, to leave. So, a gentle answer means softening the mind of the person who has been radicalized by fiery anger, returning it to its pre-anger state. When a person gets angry like fire and when the other person comforts and encourages them with very warm words, he thinks, I cant do this, and stops getting angry.

 

*Nabal's wife, Abigail, once won David's heart with her gentle words.

 

* A good example of overcoming the crisis with a gentle answer is Gideon. Gideon defeated 120,000 of the 135,000 Midianites with 300 soldiers. In fact, God did it. At that time, the people of the tribe of Ephraim were arguing that they did not join them in the war. It was absurd, but Gideon said, Will what I have done this time compare to what you have done? Wouldn't it be better to pick up Ephraim's youngest grapes (fallen grapes) than all of Abiezer's firstborn (harvest grapes)? God has given Oreb and Zeeb, the leaders of Midian, into your hands. So how can what I have done compare to what you have done? The anger of the people of the tribe of Ephraim was relieved. A gentle answer calmed his anger.

 

And verse 2 proves this.

2. The tongue of a wise person gives good knowledge, and the mouth of a foolish person pours out foolishness.

 

. It is said that a wise person imparts knowledge in exchange for food or money. A closer translation is: A wise man brings joy to others with appropriate and appropriate knowledge.

But it is said that foolish people pour out foolish things. The original meaning of to pour out is to boil or to cause a commotion.

 

If you are careless for a moment while boiling soup, you will be reminded of boiling over in a pot or pot. Also, if you open the lid suddenly after shaking the Coke vigorously, the contents will pour out like a fountain. As soon as such a fool opens his 'mouth like a cola bottle', 'foolish cola?' pours out of his mouth. For such a person, his words will become a snares to him. So, in verse 4, a gentle tongue is called the tree of life. A gentle tongue saves itself.

 

Verses 4 and 7 continue to contrast the words of a wise man with the words of a fool.

(4) A gentle tongue is a tree of life, but a perverse tongue breaks the heart.

(7) The lips of the wise spread knowledge, but the heart of fools is unsettled.

 

And about the wicked and the righteous, in contrast to verses 6 and 9.

(6) The house of the righteous has many treasures, but the income of the wicked is a torment.

(9) The way of the wicked is hated by the LORD, but he loves those who pursue justice.

 

Verse 8 also testifies to this.

The sacrifice of the wicked is an abomination to the LORD, but the prayer of the upright is his pleasure.

 

After Moses, in order to offer a 'sacrificial' to God, there must be an offering. They either dragged it from the house to the temple, or bought and offered animals sold in the temple. It took a lot of effort to make a sacrifice, and it cost a lot of money. Prayer, on the other hand, requires only going to the body and putting his hands together. Nevertheless, God hates the sacrifices of wicked people and only takes pleasure in the prayers of honest people. It is not that God did not accept 'sacrifices', but did not accept 'wicked people', but only 'honest people'. In other words, there was no problem with the sacrifice and prayer, and the person who offered it had a problem. So, it doesn't matter whether we offer sacrifices (worship) or prayers, it's much more important what kind of people we have become.

 

B) Understanding, peace, and wisdom in life (verses 12-22)

(13) The joy of the heart makes the face bright, but the sorrow of the heart bruises the soul.

The old word for 'face' is 'Eolgol'(Korean Language/ Face shape), and it is said that 'Eolgol' comes from 'Eolgol'. It is the shape of the face, the shape of the face, that is, the shape of the soul. The face is the body organ that shows the shape of a person's soul or joys and sorrows the most. Not only humans, but also animals such as dogs, show whether they like it, dislike it, or fear it.

When you turn 40, you have to take responsibility for your face. If so, the older he gets, the more he has to cultivate his mind to take responsibility for his face. It is the mind, not the makeup or accessories, that makes the face shine. A kind heart makes a beautiful face, and a bright heart makes a bright face.

 

Regarding wealth, the Proverbs testifies:

(16-17) It is better for families to have at least fear of the Lord than to be rich and afflicted. It is better to eat vegetables and to love one another than to eat fat cattle and hate one another.

 

Ordinary people will not easily accept the saying, It is better to live in fear of the Lord at least when you have wealth than to live in strife because you have a lot of wealth. If you win the 1st prize in the lottery, you may think that there is no wish. What we have to admit is that happiness is not in the order of wealth. In fact, happiness is the same as fearing God.

 

Also, it is said that a vegetarian diet that family members love and eat is better than beef that they hate and eat. This does not mean that a vegetarian diet is better than a meat diet. Eating vegetables means poor living. Eat fat cows means a very wealthy life. In the past, when feasting was held in the village, pigs were mainly slaughtered, but not cattle. Because cows had to be farmed anyway.

Do you agree with the saying vegetarian eating with love is better than beef eating with hatred? It is King Solomon who is speaking these words now. He was the richest man in Israel's history.

During his reign, Solomon had 10 fat cattle, 20 grassland cattle, 30 back cattle, and 100 sheep, excluding plants, as a daily meal for the royal palace. There were other beasts as well. In the royal palace, they ate all the things that other people couldn't eat, but they fought.

 

(22) Without consultation, management collapses, and if there is a lot of resourcefulness, management is established.

The English Bible translates like this: If you dont listen, your plan will fail, but if you have a lot of advisors, it will succeed.

A group is far better than one for success. And there is no 'self-made song' in faith. There is not a single person in the world who has succeeded only with his own hands. Because when he was born he was helped by countless people, starting with his parents who breastfed, changed the diapers, and put him to sleep. The great men of faith in the Bible and the people of God who could not have lived on this earth until now, as we know them, were able to reach such a level because someone helped them. Our lives were built not because of embroidery, that is, our own hands, but because divine water, Gods hand guided us.

 

 

C) The wise man's life, obedience to instruction (verses 23-33)

(25) The LORD destroys the house of the proud, and sets the boundaries of the widow.

A proud person (the strong one) always thinks of himself as greater than he really is. So he thinks he can manage his life enough on his own, and he can protect what he has. So the proud man thinks he doesn't need God in his life at all. But God said that his house was to be demolished. As they go through life, he realizes that there is nothing he can do for himself, and that his life is not going his way, and then he realizes how wrong he has been.

 

It is also said that God sets the boundaries of widows.

At that time, women were recognized as very weak beings. Even more so with widows. Therefore, fraudulent practices that encroach upon the widow's property and make it a waste of money were also common. A typical example is the stealing of the widow's land by secretly moving the 'boundary stone' that marks the boundary of the land. But God says that he sets the boundaries of widows and keeps them. He will surely expose his evil deeds or cause disasters.

 

conclusion)

The last verse of today's text testifies:

(33) The fear of the LORD is the admonition of wisdom

 

Those who accept the admonition of wisdom to fear God will be honored.

Until now, wisdom has been the subject of learning. But now he is emerging as a teacher who gives instruction. So, if you really want to be wise, you must fear God with all your heart.

 

There are always two kinds of people in the world. There are people who fear God and walk the wise path, and there are those who turn away from God and walk the foolish path. A person who walks the path of wisdom grows and matures every day. On the other hand, those who walk the foolish path will fall into temptation. (If the tail is long, it will be caught)

 

Today, I bless you that you will be able to reduce your anger with gentle words, brighten your face by making your heart happy, and live a life that fears God.

 

                        081122 Pastor Ik sun Ahn(구글로 번역)